Saturday, April 21, 2012

Fifah,Aku atau Saya


kadang-kadang saya tak tahu nak berbahasakan apa untuk pengganti nama diri saya....kadang-kadang saya guna Fifah...kadang-kadang saya guna aku...kadang-kadang saya guna saya....tapi sebenarnya saya ada sebab kenapa saya guna kata ganti nama yang berbeza-beza pada setiap orang....nak tahu apa sebabnya????

kalau saya guna kata ganti nama Fifah...itu bermaksud saya nak rase lebih friendly bila bercakap dengan orang tu....lagi pun saya suka berbahasakan Fifah bila bercakap supaya bila saya bercakap saya lebih yakin dan saya akan rasa seseorang tu lebih rapat dengan saya...biasanya orang yang saya berbahasakan Fifah ni saudara mara saya....dan ada jugak sebilangan kawan saya...kadang-kadang saya berbahasakan Fifah jugak sebab orang yang saya sedang cakap tu pun berbahasa menggunakan nama mereka..

kalau saya guna kata ganti nama Aku pulak...ia lebih menunjukkan saya sudah mengenali mereka lama dan menunjukkan saya sangat rapat atau pernah rapat dengan mereka...biasanya ada jugak saya menulis blog berbahasakan aku....sebab saya nak orang anggap saya sudah rapat dengan pembaca blog saya...sebenarnya saya lebih selesa untuk berbahasakan diri saya aku...tapi kadang-kadang keadaan memaksa saya untuk berbahasakan saya jugak...contohnya kalau saya baru berkenalan dengan seseorang...takkan saya terus nak berbahasakan aku kan????tapi kalau dengan lalaki confirm saya berbahasakan aku...sebab ia menunjukkan yang kita ada maruah yang tinggi...bukannya tergedik-gedik...tu hanya pendapat saya je..



kalau saya berbahasakan diri saya sebagai saya pulak...ia lebih menunjukkan kelembutan ketika berbicara...maknanya kalau saya baru berkenalan dengan kawan baru mestilah saya berbahasakan diri saya sebagai saya...sebab ingin menunjukkan kelembutan dalam persahabatan yang baru terjalin...selain tu saya juga berbahasakan saya jika seseorang tu pun berbahasakan diri dia sebagai saya...ialah kan takkan orang tu berbahasakan saya,saya nak berbahasakan diri saya aku pulak....macam entah ape-ape kan???

pendapat saya,sebenarnya benda ni atas diri kita sendiri nak menggunakan kata ganti nama yang mana satu...pilihlah mengikut kesesuaian tempat,situasi dan orang yang sedang kita bebicara....ingat kalau tersalah pilih kata ganti nama yang sesuai dengan tempat,situasi dan orang kita mungkin boleh di cop sebagai biadap atau bersopan-santun...dalam hidup ni kita kena pandai berkomunikasi dengan orang...setiap orang lain caranya...jadi,macam saya ni sampai sudah berterabur kata ganti nama untuk diri saya...tu saje lah entry saya untuk hari ni...Assalamualaikum..

2 comments:

  1. guna je mane-mane pon..asalkan tak gune name pelik-pelik dah le.....;)

    ReplyDelete
  2. haha...ye lah cik Jannah...arahan diterima...

    ReplyDelete